zondag 25 september 2011

Oma

Snel afgeleid worden van mijn doelen is een van mijn handicaps. Ik kan daar ook razend over worden. Mezelf voor mijn hoofd slaan. Nou doe ik het weer (niet)!! Echter met een beetje zelfreflectie heb ik inmiddels ook wel geleerd dat afleiding niet perse negatief is.Het doel ligt in de toekomst en je ogen gericht houden op dat doel, houdt in dat je richting geeft aan je reis, maar de reis gaat vrijwel nooit in een rechte lijn. En al die bochten en zijwegen (waar ik dan prompt verdwaal) geven wel kleur aan je reis. Geven meer schwung aan je leventje. Je leert meer van je bochten en je zijwegen, dan van de rechte lijn. Het is ook dat je je meer herinnert van de zijwegen, dan van de rechte-lijn-reis.

Deze keer heb ik echter een hele goede reden om afgeleid te zijn. Hubbie en ik zijn deze week nl. opa en oma geworden van ons eerste kleinkind. De bevalling is niet helemaal naar wens gegaan. Lisa is door middel van een keizersnee ter wereld gekomen. De kleine meid was te zwak voor een gewone geboorte. Maar gelukkig gaat alles goed, zowel met mama als met ons kleine meisje.

Mijn zoon en schoondochter wonen in het Zuid-Oosten van het land en wij wonen in het Westen. Het reizen brengt onregelmatig eten met zich mee, verkeerd eten, te weinig drinken en daarnaast heb ik nu twee keer mijn hardlopen moeten cancellen. Ik denk dus niet dat ik het erg goed doe om de weegschaal, deze week. But who cares!! Maandag begint een nieuwe week.... zucht!

Oma - ik weet nog niet goed hoe ik met deze nieuwe titel om moet gaan. Het uitspreken alleen al... het klinkt zo vreemd. Het voelt echter als gediplomeerd moederschap.

Lisa huilde toen ik voor het eerst met haar kennis maakte. Ik liet haar weten dat oma er was en al pratende stopte ze met huilen en luisterde ze aandachtig naar mijn stem. Is dit wat oma's doen? Een stukje zekerheid bieden als de wereld zo groot en koud voelt? Kan ik haar die zekerheid ook bieden?

Het werd me vandaag duidelijk dat ik er alles aan moet doen om in een goede gezondheid dit kind te zien opgroeien. Weer een reden te meer om af te vallen. Weer een reden te meer om gezond te eten en voldoende te bewegen. Deze oma wil met haar kleinkinderen kunnen rennen, spelen en gek doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten