zondag 16 oktober 2011

May the Force be with you

Tijdens mijn vakantie kreeg ik de gelegenheid iets meer te lezen dan anders en ook deze keer heb ik boeken gelezen die mij opbouwden, mij nieuwe inzichten gaven, waardoor mijn energielevel weer steeg. Ik hou van boeken. Ik ben geen snelle lezer (al denkt mijn hubbie daar anders over), maar als ik me echt verdiep, dan hoor en zie ik niks meer en spelen de teksten die ik gelezen heb, nog dagen, soms weken door mijn hoofd. Ik pas, dat wat ik gelezen heb, ook altijd toe op de situaties waarin ik me bevind. Zo ook deze keer.

Ik las over een onzichtbare kracht, die niet tastbaar is, maar wel wezenlijk. Het lijkt nu op The Force uit Star Wars, maar dat is het niet. Het wordt de Plus-factor genoemd. Net zoiets als de X-factor.....? Menig musici of ander getalenteerde hoopt in aanmerking te komen voor de X-factor, maar het merendeel wordt zonder pardon naar huis gestuurd. Hen wordt verteld dat je de X-factor hebt of je hebt 'm niet. 

De Plus-factor is anders. Het mooie van de Plusfactor is dat niemand je kan vertellen dat je hem niet hebt, want iedereen heeft 'm !! Geen een jurylid stuurt je naar huis... De Plusfactor is een kracht die in iedereen huist. Je weet vooral wat het is als je het mist..... Herkenbaar? Dat gevoel dat je MIST als je terug komt van vakantie (hmmm......) en je weet dat je 'de draad weer moet oppakken' of als je 'de knop weer moet omzetten'? 

De Plusfactor is de kracht die ons denken verandert. Zoals in mijn geval is het de flow waarin ik raak als ik kies voor gezond eten, een gezond BMI. De Plus-factor beloont ons niet met chips of chocola als we het goed gedaan hebben. De Plus-factor beloont ons met het doorbreken van vastgeroeste gewoonten, met een nieuwe persoonlijkheid, meer zelfvertrouwen, evenwichtigheid, energie en veerkracht.

Ook in mijn wereld ken ik mensen die de Plus-factor hebben.. Ik kan de kracht voelen bij hen die met energie en met veel enthousiasme bezig zijn. Zij stellen hun verwachtingen hoger en ze weten hun doelstellingen dan ook vaak/vaker te realiseren. Ken je de mensen die doorgaan ondanks dat het een keer niet wil lukken? Ze schudden de tegenslag van zich af en onder alle omstandigheden weten ze warmte, aandacht en bemoediging uit te stralen naar anderen. Dit zijn mensen die hun Plus-factor voor zich laten werken.

Misschien vraag je je nu af - maar hoe zit het dan met mij? (Zoals ik me dit ook afvroeg). Hoe krijg ik dat beetje extra te pakken? Waar is die Plus-factor te vinden? 
Het antwoord heb ik eigenlijk al gegeven, want het is te vinden in jezelf. 

Het is een kwestie van acceptatie dat ook jij die kracht bezit. En zodra je, zover bent de kracht in je te accepteren, ben je klaar om de kracht te gebruiken. Je moet wel ECHT willen dat die kracht wordt aangeboord. Zonder ja-maars, zonder aarzeling. Je moet het echt, overtuigd en vurig willen.Je zult moeten leren om een bepaalde manier te leren denken en handelen. 

Er is nog heel veel te vertellen over die Plus-factor, maar dat is waarschijnlijk voer voor een volgende keer. Op dit moment heb je even genoeg aan de vraag: 

'Heb ik de Plus-factor?' 


Met dank aan Dr. Norman Vincent Peale

Geen opmerkingen:

Een reactie posten