zondag 10 juli 2011

Ik puzzel, jij puzzelt, wij puzzelen..

Wat kan een mens toch veranderen. Er waren tijden dat ik me niet echt druk kon maken over mijn gewicht of de grootte van mijn lichaam. Ik liep rond met een gemaakte air 'mensen moeten me maar nemen zoals ik ben'. Diep van binnen maakte ik me uiteraard wel druk, maar als er een gedachte in mijn hoofd kwam wat ook maar enigszins leidde tot besef, dan vluchtte ik, vaak in de verkeerde richting. Nu, ben ik wakker... ik ben uit de boze droom gestapt en neem mijn verantwoordelijkheid vanwege mijn gezondheid en misschien ook wel vanwege mijn ijdelheid. Ik ben en blijf natuurlijk wel een vrouw....

Zo ben ik vrijwel dagelijks bezig met mijn gewicht, eten en vooral ook drinken. Vooral drinken, want ik weet dat ik mijn lichaam geweld heb aangedaan door dagen te leven op een kopje water per dag. Ik dacht dat ik geen dorst had, maar als ik nu terug kijk dan had ik wel degelijk dorst, maar ik verwarde het signaal met 'ik heb trek in iets lekkers'... Mijn interesse in het menselijk lichaam in het algemeen is ook groter geworden. Het begon doordat de huisarts ineens begon te praten over diabetici en hart en vaatziekten. Suikersuikte? Wat is dat eigenlijk? Dus daar werd de stoffige en wellicht verouderde medische encyclopedie uit de kast gehaald.
Ik kwam al lezende grappige dingen tegen, die mij puzzelend bezig hielden. Want weet je dat het percentage water dat ons lichaam bevat een dikke 60% bedraagt? Dat is nogal wat. Ik begon te rekenen. Mijn startgewicht van 8 weken geleden was xxx+ kilo. Ik ben inmiddels bijna 5% kwijt. Plus 60% water, dat is al 65%. Het percentage aan spierweefsel ligt mij helaas nog niet zo hoog. Bij mannen kan dat tot zeker 40% bedragen, maar in mijn geval houd ik het op de helft, dus 20%. Tel dat op bij de 65%, dan is dat 85%. Botten, dat is slechts 4% van het totaalgewicht. Tel dat op bij de 85%, dan is dat 89%. Je huid heeft ook gewicht, dat blijkt ongeveer 1% te zijn. Tel dat op bij 89%, dan is dat 90%. Je organen hebben ook gewicht. Nu heb ik dat nog niet kunnen vinden in mijn encyclopedie en ook niet op internet. Maar stel dat je hart, je longen, je maag, je lever, etc alles bij elkaar 5 kilo wegen, dan kom je uit op nog geen 5%. Tel dat op bij de 90%, dan kom ik uit op 95%. De rest is dan waarschijnlijk vet.....

Dus,
60% water
20% spierweefsel
4% botten
1% huid
5% organen
5% ben ik aan gewicht verloren

Totaal 95%.... en nog maar 5% af te vallen, volgens dit overzicht. In werkelijkheid moet ik minimaal 35% afvalllen...

Er zit een addertje onder het gras, uiteraard. Maar al puzzelend hield ik mezelf voor dat ik nog maar 5% te gaan had en dat kan ik wel opbrengen. Over een paar weken ben raak ik die 5% wel kwijt hoor, dat is geen probleem! Ik heb me voorgenomen om weer flink te gaan lopen, dan verlies ik vast wel 1% vocht. Dan heb ik nog maar 4% te gaan... in plaats van 35%.

Over lopen gesproken, na mijn 'blessure' van afgelopen week stel ik het lopen steeds uit. Ik ben uit mijn ritme en het lijkt alsof het nu moeilijker is om 's avonds mijn wandelschoenen aan te trekken. In de afgelopen weken leek het een vanzelfsprekendheid en nu moet ik mezelf er een beetje toe aan zetten. Als ik eenmaal weer buiten ben, dan vind ik het heerlijk, dat weet ik, maar op dit moment ligt mijn voorkeur bij andere leuke activiteiten. Ik heb gisteren mijn AP's niet gemaakt... en nu baal ik er dan weer van. Enfin, vandaag weer een nieuwe dag, nieuwe kansen....

De laatste paar dagen ben i k sowieso niet zo heel goed gefocused op mijn eetpatroon. Ik ben weer wat nonchalanter geworden. Ben niet meer zo nauwkeurig met het schrijven van mijn punten in mijn dagboekje en de tussendoortjes glippen te gemakkelijk weer mijn mond in. Dus, Lies, bij de tijd blijven, meid.... opletten, want die 5%-ster moet er toch echt komen!

Allemaal nog een fijne zondag en veel succes met het wegen deze week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten