dinsdag 5 augustus 2014

De voorbereiding van mijn 'reis'



Gewicht: 118,4 kg
Bloeddruk: 131 / 74
Hartslag: 68
Bloedsuikerwaarde: 9,3 mmol

Heb vanmiddag het ziekenhuis gebeld. Ik mag mij om 06.30 melden op afdeling 4. Jeempie, dat is vroeg! Dat betekent rond 05.00 uur opstaan. Ben er echter klaar voor.... 

Vanochtend werd ik gebeld door PsyQ uit Rotterdam. Ik heb in de afgelopen weken meegewerkt aan een onderzoek voor patienten/clienten die een gastric bypass/sleeve operatie zullen ondergaan. Ik werd gevraagd om een enquete in te vullen. Het deed me beseffen dat ik klaar ben voor de volgende 'steppingstone'. 

Heb inmiddels ook mijn eerste injecties tegen trombose gezet. Men heeft mij in het ziekenhuis laten zien hoe je het moet doen en vanaf nu is het de bedoeling dat ik 14 dagen lang mezelf een spuitje in mijn buik of been zet. Ik ben niet zo'n held wat naalden aangaat, dus dit vind ik best eng om te doen. De naaldjes zijn klein en komen net onder de huid. Het valt dus ergens nog wel mee.

Morgenvroeg word ik geacht steunkousen te dragen. Dag en nacht, ook voor 14 dagen lang. Ook om trombose te voorkomen. Sint Franciscus Gasthuis Rotterdam neemt geen enkel risico, dat is duidelijk. Ik zie er tegenop, want de kousen zijn warm en met dit weer gaan ze jeuken en kriebelen. Bovendien kan ik er niet tegen om sokken te dragen in mijn bed. Enfin, het is voor een goed doel... dus gaan met die banaan.

Menigeen is mij al voor gegaan. Sinds een paar weken maak ik deel uit van een forum. Niet dat ik er veel wijzer van ben geworden, want iedereen blijkt op een andere manier te reageren op het koolhydraatarm dieet, de operatie en de periode erna. Er is geen pijl op te trekken. Wat dat aangaat moet ik gewoon vertrouwen op mijn eigen lichaam. Ik weet van voorgaande operaties, dat ik snel genees en dat ik in staat was snel uit mijn bed te komen en rond te lopen. Mogelijk is dat te danken aan het feit dat ik niet rook, geen alcohol drink, geen koffieverslaafde ben en in feite (afgezien van mijn overgewicht, plus de kwalen die daaruit ontstaan zijn) een redelijk goede gezondheid heb. Ik ben een doorzetter, ook als het even tegen zit.

Het enige 'nadeel' van een gastric bypass is dat je levenslang vitaminesupplementen moet slikken. De dosis is twee keer zoveel als een 'normaal' mens. Ik ben er vorige week mee begonnen en zal vanaf nu dus elke dag mijn dosis nemen. Ik hou van groenten en fruit, maar blijkbaar is dat niet meer genoeg om je vitaminen en mineralen level hoog te houden. Het voordeel is dat je elk jaar gecontroleerd wordt en dat geeft mij een goed gevoel.

Ook ben ik voorlopig afhankelijk van maagbeschermers. Onder normale omstandigheden mag je er na zes weken mee stoppen. Blijft de maag gevoelig, dan is dit medicijn ook iets waar ik levenslang aan gebonden zal zijn. 

Als alles goed gaat mag ik de medicijnen voor hoge bloeddruk, cholestrol en diabetes laten staan. De laatste twee medicijnen zijn echt troep. Ik had ze nodig, maar ik zal blij zijn als ik mijn lichaam dat geweld niet meer aan hoef te doen.

Zo, als ik me goed voel, tot morgen of overmorgen. 

Wish me luck!

2 opmerkingen: