donderdag 23 juni 2011

Opgeruimd staat netjes

Gisteren (en vandaag) heeft voor mij in het teken gestaan van opruimen.Niet alleen de afwas, ballonnen en slingers, maar ook het bed, waarin mijn dochter heeft geslapen gaat nu definitief weg. Het geeft een goed gevoel als eenmaal alles weer glad is. De kamers stralen rust uit en het is weer gezellig in huis.


Ik heb echter een probleem met opruimen.... vooral het opruimen na maaltijden en feestjes of het schoonmaken van keukenkastjes en/of kastjes waarin eten te vinden is. Je voelt 'm zeker al aankomen? Een 'normaal' mens stopt namelijk overgebleven koeken in een koektrommel en andere lekkernijen terug in de kast waar het vandaag kwam. Ik heb een radicalere manier van opruimen. Je vindt er geen kruimel meer van terug...... ja, ik heb de neiging om zonder na te denken overgebleven lekkernijen te laten verdwijnen in mijn mond.


Zo ook gisteren. Karola, mijn dochter, heeft samen met haar bruidsmeiden een gezellige avond vooraf aan haar huwelijk gepland. Erg gezellig, ware het niet dat er ook het nodige 'verkeerde voedsel' over tafel gaat. (haar keuze overigens, maar goed, zij kan het ook hebben met haar maatje 36). Gisteren zocht ik al haar spulletjes bij elkaar en zo ook het overgebleven snoepgoed. Ik kwam een doos negerzoenen tegen, die de meiden meester gemaakt hadden, op eentje na. Zonder nadenken belandde deze in mijn mond, bij wijze van opruimen, en pas tegen de tijd dat ik de bodem bereikte, realiseerde ik me dat deze gewoonte gewoonweg walgelijk is.


Ik moet deze gewoonte 'opruimen'... weg ermee!!
Het vervelende is dat het een onbewuste handeling is. Bij het opruimen van de ontbijttafel pikte ik nog snel even het laatste plakje worst, want opgeruimd staat netjes.
Als ik een feestje heb gehad, dan eet ik de hele avond niet of nauwelijks, maar bij het opruimen, steek ik nog net de laatste blokjes kaas in mijn mond, want opgeruimd staat netjes.
Is er een zak drop, waarvan je bijna de bodem ziet, dan zorg ik wel dat deze geleegd wordt, want opgeruimd staat netjes
Laat iemand het laatste stukje weet-ik-veel liggen, dan ruim ik ook dat wel even op.


Ik realiseerde me dat ik in feite de vuilnisbak van het gezin geworden ben... en daar moet verandering in komen. Hoe ik die gewoonte ga doorbreken? Geen idee... op dit moment moet ik het nog doen met het voornemen dat ik voortaan de wedstrijd ga winnen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten